Det spännande och intressanta arbetet med och inför 300-årsjubileet av Slaget vid Valla fortsätter. I fredags förmiddag genomfördes markradarundersökning av platsen där 22 stupade Karoliner tros vara begravda. Föreningens styrelse sökte tillstånd av Selångers församling som i sin tur utifrån Länsstyrelsens beslut via 2 kap kulturmiljölagen gav oss möjlighet att genom Lars Winroth, Modern Arkeologi, köra georadar. Med spänning väntar vi nu på ett resultat som blir av stor vikt för historien.Närvarade vid Selångers kyrkoruin gjorde representanter från Selångers hembygdsförening, samarbetspartners från Arbetsgruppen AG Sundsvall 1721, Sundsvalls Gille med Ordförande Staffan Smeds, Ulf Carlsson, Fornminnesföreningen, Lennart Westberg, författare och pensionerad polis. Urban Fröberg I 19/G23, Anders Vikdahl, Stabschef i Medelpads hemvärnsbataljon, Tina Johansson, Intendent Kulturmagasinet, Bent Fridholm, lokalhistoriker och föreläsare samt Jack Rönnström som med egentillverkade slagrutor visade hur "dåtidens markradar" fungerar. Vi riktar ett stort tack till alla som deltog och gjorde detta möjligt, en av många viktiga pusselbitar hamnar nu på rätt plats i det sista nordiska krigets slutstrids historia som ägde rum i Valla, Selånger.

Selångers Hembygdsförening

Skapad av: Selångers Hembygdsförening (2020-11-28 18:35:02) Kontakta föreningen