Sommarfesten, som ägde rum 13 augusti, lockade ett 80-tal gäster och fick hållas i Vårt Hus i Skattkärr på grund av det under veckan regniga vädret som gjort Kälktorpets gräsmattor ”vattensjuka”.

Det som säkerligen bidrog till antalet besökare var utlovad underhållning av Gamla Polare, fyra genommusikaliska män som sjöng, spelade och underhöll av hjärtans lust till publikens stora glädje. Deras repertoar är bred och de bjöd på såväl Dan Andersson, Evert Taube som Sven-Ingvars ”alla” gamla godingar, såväl väl kända melodier som Sjösala vals och Gunnar Vägman som Trångt mellan bergen av Torleif Styffe. På dragspel fick vi bland annat höra Grövelsjövalsen.

Sommarfestens fikabord var överdådigt och allt var bakat hemma hos hembygdsföreningens medlemmar. Inget saknades, där fanns bullar, mjuka kakor och ett stort antal småkakor – garanterat mer än sju sorters kaffebröd.

Vad behövs mer för en lyckad sommarfest? Jo, lotteri med fina vinster och det erbjöds. Vinsterna som var många, 19 stycken kunde delas ut, bestod av äppelmos och honung, allt närodlat och hemlagat, samt vackra ”bollkryss”, och vinsterna landade hos nöjda lottköpare.

Sammanfattningsvis kan alltså säga, att sommarfesten kändes mycket lyckad. De flesta gick hem nynnande på en Sven-Ingvars-låt, många med en honungsburk under armen och gemensamt för alla, med ett leende på läpparna.

Östra Fågelviks Hembygdsförening

Skapad av: Linus Persson (2023-08-16 18:31:29) Kontakta föreningen