Till och med vädrets makter var med på noterna, när Östra Fågelviks Hembygdsförening höll ”öppet hus” söndagen 23 juli. Trots att molnen då och då såg hotfulla ut, höll de tätt och solen spred sin värme över tunet där fikaborden frestade med nygräddade våfflor.

Image

Antalet besökare blev större än på många år, och torde ha uppgått till knappt hundratalet stora och små. De gick runt bland husen, ställde frågor och förundrades över hur annorlunda det praktiska livet varit för inte så värst länge sedan. Mer än en uttryckte sin tacksamhet över dagens tvättmaskiner med centrifuger, när de i tvättstugan såg den gammaldags utrustning som krävdes.

Det gavs många möjligheter att lära sig om ”gamla” tider. Samtalen som fördes startade ofta med ett överraskande utrop, ”men vad är detta?”, och svaren lät inte vänta på sig. Det fanns alltid någon i sällskapet som visste och kunde berätta. Vi som borde vetat, fick lära oss massor.

Image

Det gick inte att ta fel på att öppet hus vid vår hembygdsgård är lärorik.

Östra Fågelviks Hembygdsförening

Skapad av: Linus Persson (2023-07-31 13:07:54) Kontakta föreningen