Ett femtiotal gäster hade mött upp till höstfesten 12 november i Vårt hus. Programmet ägnades åt Karl Malm, välkänd och omtyckt trädgårdsmästare i Skattkärr under andra halvan av 1900-talet.

Karl Malm köpte redan i början av 1940-talet hus med stora markytor i Skattkärr att utveckla sitt och familjens trädgårdsmästeri på. Karl Malm sålde sina produkter på torget i Karlstad under flera decennier. Han kom också att bli känd som entusiastisk lagledare för Skattkärr ishockeylag och ivrig supporter till Färjestad ishockey. Otaliga är de sammanhang som Karl Malm förgyllde under sin levnad, 1912-2001, med generositet, historieberättande och humor.

En av Karl Malms döttrar, Eva Malm, bidrog i samtalet om Karl Malm och kunde tillsammans med föreningens ordförande Bengt Lagerberg, som spelat ishockey under hans ledarskap, komplettera bilden av profilen Malm. Bland gästerna fanns flera som kunde berätta  livfulla minnen från såväl bortamatcher runt omkring i Värmland som hemmamatcher på Skogsvallen i Skattkärr.

Höstfesten avslutades med en god och rikligt tilltagen måltid samt ett dignande kaffebord med hembakta godsaker, något som var väl värt att vänta på. Allt avnjöts under glatt samspråk. Tre lottringar om vardera hundra lotter försvann snabbt. Inte undra på det, när priserna som lockade bestod av stort antal burkar av i Skattkärr hemlagat äppelmos, Fågelviksproducerad honung samt vackra krukväxter begonior och azaleor.

Glädjen över att åter kunna samlas i festliga sammanhang efter pandemins nästan två år långa ”isolering” gick inte att ta miste på.

Östra Fågelviks Hembygdsförening

Skapad av: Linus Persson (2022-11-27 23:51:27) Kontakta föreningen