Våren välkomnades vid Kälktorpet. Firandet blev välbesökt, omkring 200 personer hade mött upp. Många sjöng ut sin ”längtan till landet” och till det firande som gällt alltsedan slutet av 1960-talet med undantag av de två senaste pandemiåren.
Nu var det som vanligt igen. Det gick inte att ta fel på glädjen över att åter ses vid en vårbrasa. ”Men så länge sedan vi sågs”, hördes vid ett stort antal gånger under kvällens lopp.
En rejäl brasa tändes, traditionella vårsånger sjöngs av Valborgskören under ledning av kyrkomusiker Birgitta Ekängen och talet till vårens ära hölls av Lena Fries, innan alla som samlats vid brasan utbröt i eget sorl vid en rikt dignande hembakt fikabuffé.
De som firade vårens ankomst på Kälktorpet fick i vårtalet något att fundera på. De utmanades att göra sina åkrar, trädgårdar, rabatter och balkonglådor till blommande fält av solrosor för att visa sin sympati med människorna i det krigshärjade Ukraina, där just solrosen är landets nationalblomma. Nu återstår att se om de som bor i och kring Östra Fågelvik antar utmaningen.

Östra Fågelviks Hembygdsförening tackar de som deltog i vårfirandet och önskar alla en riktigt Glad vår!

Östra Fågelviks Hembygdsförening

Skapad av: Linus Persson (2022-05-09 17:49:47) Kontakta föreningen