Östra Fågelvik april-maj 2021

Kära medlemmar i Östra Fågelviks Hembygdsförening!

Här kommer ett livstecken från oss i hembygdsföreningens styrelse.
Vi hoppas innerligt, att den karantänliknande tillvaro vi levt under sedan våren 2020 snart ska vara över.
Ni anar säkert, att vi i styrelsen inget hellre vill än att verksamheten i föreningen ska kunna återupptas och fungera som ”vanligt” så snart som möjligt. Vi saknar de traditioner som vi brukar fira tillsammans med Er.  Just nu verkar det dröja innan föreningen kan återuppta sina olika begivenheter inom överskådlig tid.  Det talas om att covid-19 kommer i nya vågor och restriktioner gäller fortfarande. Vi vågar inte planera för firande av vare sig Valborgsmäss, Midsommar, Öppethus eller någon sommarfest.
Däremot utgår vi just nu ifrån att vi bör kunna fira höstfesten i november tillsammans.  Då borde vi alla blivit vaccinerade och vi vågar mötas igen i något större grupp än den nu rekommenderade om åtta personer.
Vi i styrelsen har arbetat på Kälktorpet med sådant som måste göras oavsett vi har möten eller inte, och vi kommer att redovisa vad som utförts så snart vi ses.
Vi har till exempel fällt skog och sålt timmer, samtidigt som vi planterat 1000 nya granplantor på området bakom torpstugan söder mot mot E18.

Vi har bifogat inbetalningskort i brevutskick och hoppas att du/ni också i fortsättningen vill vara medlem i hembygdsföreningen, även om just året som gått inte har inneburit så värst mycken verksamhet.

Vi har inte genomfört något årsmöten för 2020 och 2021. Den styrelse som valdes i mars 2019 har fortsatt att fungera.  Vi har hållit nödvändiga protokollförda möten för att lösa akuta frågor.
En del föreningar har valt att hålla digitala årsmöten, något som vi valt bort eftersom vi vet att inte alla av föreningens medlemmar har tillgång till dator och därför inte skulle kunna delta. Detta betyder, att vi kommer att kalla till två årsmöten framåt sommaren.  Varför inte hålla årsmöte på Kälktorpet, när sommarvärmen gör det möjligt att sitta utomhus på coronasäkert avstånd. Du får gärna kontakta oss i styrelsen, om du har synpunkter på vårt sätt att hantera föreningens frågor under detta år som dominerats av covid-19.

Med vänliga hälsningar!
Styrelsen gm.
Bengt Lagerberg

Östra Fågelviks Hembygdsförening