Nu är Hembygdsföreningens årsskrift ute för försäljning.

Image

Dan Hultgren har släppt sin första årsskrift. Årsskriften är ett samarbete mellan Dan Hultgren, Ingrid Hultgren och Elisabet Jonsson.

När vi träffar Dan sitter han i köket hemma hos sin mor Barbro. Här tillbringar den nyblivna pensionären en hel del tid. Yrkeslivet har fört Dan runt hela världen men hembygden har alltid funnits i livet. I dryga tjugoårsåldern gick flytten från Österåker. Arvet att värna om hembygden har fått Dan att axla ansvaret för årsskriften och med många minnen och historiskt material från farmor Dagmar och modern gör att det finns en stor hink att ösa ur.

- Att gå tillbaka och titta i min farmors brev till sina barn har gjort att jag upptäckt nya saker som jag inte visste, hon skrev långa brev till sina barn en gång i veckan. Årsskriften har bytt lite karaktär, nu finns det både nutid och dåtid att finna och Dan menar att det som sker nu är ju historia om några år.

- Det har varit lätt att få ihop material, det är många som vill bidra så man måste sovra, menar Dan Hultgren. Nu är årets skrift ute för försäljning och första gången var på julmarknaden i Österåkers idrottshall.- Får vi förtroendet gör vi gärna nästa års skrift, avslutar Dan Hultgren.

Text och foto: Tomas Nilsson

Österåkers Hembygdsförening

Skapad av: Österåker Sörmland Hembygdsförening (2022-12-03 18:20:09) Kontakta föreningen
Ändrad av: Österåker Sörmland Hembygdsförening (2022-12-04 12:53:42) Kontakta föreningen