Image

Årets sockendag genomfördes med nytt koncept, byalagskampen var borta till förmån för alla möjliga aktiviteter. Hembygdsföreningen serverade kaffe, skytteföreningen erbjöd luftgevärsskytte.

I skolan serverades sopplunch och Ingrid Söderberg berättade om Österåkersdräkten. Nostalgimuseet höll öppet med visning av samlingarna och fikaservering. För barnen fanns ansiktsmålning och möjlighet till hästhoppning med käpphästar.

Vid Hagby, idrottsplatsen var det möjlighet att prova på boule på de nyanlagda banorna. Aktiviteterna var utspridda under hela dagen så besökarna kom och gick på de aktiviteter som lockade.

I år var byakampen borta till förmån för alla andra aktiviteter. Enligt Egil Boräng, sockenrådets ordförande var det dags att prova något nytt, en utvärdering efter årets sockendag får avgöra om det blir ett liknade koncept även nästa år.

Image

Bonnile Spångberg fick sitt ansikte målat av Karolina Månsson och Fanny Steen.

Image

Katarina Jonsson och Peter Bohlin har hittat till Österåkers nya boulebanor. Det är rutinerade spelare som provar banorna. Paret är lite mer än sommarboende i Österåker men vintertid är det Spanien som gäller och där samlas många vänner runt boulebanorna. Det här var uppskattat. Det ryktas om att ÖIS ska skrapa ihop ett lag och spela mot omgivande föreningar, vem vet paret kanske dyker upp i det laget.

ImageBerit Svenningson hade fullt upp att få alla trådar på rätt plats i den lilla vävstolen. Färgerna i olika blå nyanser och vitt.

Image

I skolans bibliotek visade  Berit Svenningsson vad föreningen Bolstervaret sysslar med när hon knöt på en väv i en minivävstol.

I kyrkan talade Ingrid Söderberg om Österåkers sockendräkt och Arne Westberg om hur Österåkers brudmarsch kom till. Upp emot 70 personer för att lyssna.

Text och Bild

Tomas Nilsson

Österåkers Hembygdsförening

Skapad av: Österåker Sörmland Hembygdsförening (2022-08-07 16:57:38) Kontakta föreningen