Om oss

Välkommen till Östad Hembygdsförening! Hembygdsgården är belägen vid Östad skola, på bortre delen av skolgården. Skolan ligger i direkt anslutning till väg 190 på Östadsvägen 385.

Föreningen har flera samlingar av historiskt material, inte minst en omfattande fotosamling som finns tillgänglig i hembygdsstugan för medlemmar och andra intresserade.  Bland aktiviteter kan nämnas: renovering av mjölkbord och jordkällare, slyrensning vid fornminnen -  främst uppe på "Fornåsen" i Östad by. Föreningen har gjort en historisk informationsrunda i Sjövik samhälle och arbetar på en till uppe på fornåsen. Vi tar med såväl skolbarn som vuxna på guidade turer av fornåsen, Östad by och hembygdsstugan.

Återkommande traditioner är grötaftonen andra söndagen i advent liksom kulturafton med föreläsare eller musikartister på hösten. Valborgsmässofirandet genomförs av föreningen vid Östad församlingshem med vårtal, körsång och festligheter med hembakt. Vi har bildvisnings- och föredragskvällar några gånger per år och upptäcker ständigt mer om vår kulturrika hembygd.

För fler historiska foton av Östad se ävenostad.se

Föreningens bakgrund
Vi bildades den 19 september 1987 på initiativ av den lokale arkitekten Stig Wallin som samlade en skara intresserade personer från orten. Den 7 november samma år antogs stadgarna för föreningen och till vår första ordförande valdes Marianne Rebenius. Det beslutades att vi skulle anslutas till Västergötlands Hembygdsförbund. Därefter började arbetet att finna en lämplig lokal. Sökandet resulterade i att vi fick överta Östad skolas "gårdshus" år 1990. Huset var byggt 1926 och fungerade då som tvättstuga, bakstuga, vedbod och dass (fem hål för flickor och fem för pojkar). Vi fick hjälp av Lerums kommun genom arbetsmarknadsåtgärder och givetvis av många ideella krafter från bygden. Bakstugan är brukbar och bröd bakas minst två gånger per år.

 Birgitta Baldock, Östads Säteri 5, 441 91 ALINGSÅS
 Östadsvägen 385, 443 74 SJÖVIK