Kulturvandring.
Norra Billings hembygdsförening och Svenska kyrkan i Bergs församling anordnade i söndags på kulturarvsdagen en vandring till en historisk holme, i folkmun benämnd med olika namn; Salomos, Samuels eller Munkgårds holme. I ett behagligt promenadväder kom över fyrtio intresserade för att se stengrunden efter en historisk byggnad, det tros vara kanske ett slott eller kanske annan bosättning vid kanten av sjön Lången. Historien om platsen är bevarad i vart fall och resterna kan härröra från 1500-talet.
På återvägen gjordes ett besök på Munkgårdens kulturmåleri, där Elisabeth Oskarsson och Arvid Bergman tog emot och berättade om verksamheten; traditionellt byggnadsvårdsmåleri. Inne i verkstaden sågs renovering av äldre fönster och snickerier.
Under en paus smakade medhavd fika gott vid Lennart Lundgrens traktorekipage. Vandringen skedde i samarbete med Vuxenskolan.

Norra Billings Hembygdsförening

Skapad av: Ulf Nilla (2023-09-17 14:04:02) Kontakta föreningen