VANDRING.
Medlemmar från Norra Billings hembygdsförening deltog på nationaldagen i en vandring till Remningstorps arboretum. Där berättade guiden Geir Eriksen att arboretumet, ett av de största i landet, anlades på 1930-talet av maskiningenjören Sven Wingqvist, ägare till Remningstorps herrgård och grundare av Svenska Kullagerfabriken AB (SKF). Han lät dika ut mossarna genom sitt dikningsföretag och planterade sedan olika sorters träd. Träden hämtade han hem från Japan, Kina, Ryssland och andra länder på norra halvklotet. Tujor, cypresser, många olika sorters lärkträd, valnötsträd och serbisk gran; en mångfald av träd fanns att se och de var tydligt angivna på nyuppsatta skyltar. De serbiska granarna syntes väl eftersom de har ett högt och smalt växtsätt och blir omkring 40 meter höga. Wingqvist hade en förkärlek för nordamerikanska träslag och ett område hade planterats med Kanadalönn. Stiftelsen ämnar framöver utöka arboretumet med att plantera olika sorters lövträd. Under promenaden fanns också många blommor att se, bland andra rödblära, skogsstjärna, stinksiska och ormbär. På Bockön invid Acksjön gjordes en paus för att styrka oss med grillad korv och bröd. Tillbaka vid Skogsmuseet, efter en skön naturupplevelse, serverades kaffe med dopp. Geir tackades för en entusiastisk och kunnig guidning med en hembygdsbok.

Nationaldagsfirande 2022-06-06

Norra Billings Hembygdsförening