Nårunga-Ljur hembygdsförening inbjuder till bussutflykt den 25 maj 2024.

Vi besöker Åsle Tå hembygdsgård och -museum. På hembygdsgården finns bl.a Sveriges största samling backstugor, med mycket historia från 1700- och 1800-talet. Vår guide ger oss fascinerande berättelser från fattigsverige en gång i tiden. Hembygdsgården ligger i vacker natur med ålderdomligt odlingslandskap. Där finns också smedja, skiftesladugård och lantbruksmuseum. Vi fikar vid ankomsten och lunch serveras på restaurangen. (Ingår i priset.) På hemvägen stannar vi på Osterian i Falköping, där ni kan handla och fika, om ni vill. Vi avreser från Nårunga församlingshem kl. 9.00 och från Equmeniakyrkan i Ljurhalla kl 9.05. Hemkomst ca kl. 16.00. Alla är välkomna! Pris för alla som är medlemmar senast 30/4 500kr, för ej medlemmar 625kr. Medlemsavgift 75kr/år Betala resan och ev . medlemsavgift via swish till 123 572 43 15 eller till bg-nr 5129-6549, Betalning räknas som anmälan. Ni kan också betala kontant vid avresa, men då måste ni anmäla till Inga-Lill Hedin 0708- 173969, Rolf Brunnegård 0702-443493 eller till Krister Jonsson 0702-044629, gärna via Sms. Ange alltid namn och adress! Anmälan senast 6/5. Det lönar sig att bli medlem! Alla våra arrangemang i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Program för vintern-våren  2024

10 jan       Grötfest. Lasse Svensson gästar oss

14 febr      Musikquiz med kantor Anna Holmberg

20 mars     Årsmöte. Kjell Sandblom berättar minnen

10 april      Prästen Mats Löwing kåserar

22 april      Vårgårda musikskolas elever och lärare underhåller.  Obs! Kl 18-30 i Equmeniakyrkan, Ljurhalla

15 maj        Sång o musik med gruppen Goa Gubbar

25 maj        Bussutflykt till Åsle Tå hembygds- o upplevelsemuseum samt Osterian i Falköping-

Mer info om resan kommer senare.

Tipspromenader med Nårunga byalag i sommar. Program kommer i brevlådorna och på denna sida.

De flesta samlingar börjar kl 18.30 i församlingshemmet.

Vid samtliga tillfällen blir det givetvis servering och lotterie

Vi i styrelsen hälsar Er Alla Varmt Välkomna!

Vi har alla ett ansvar som kulturbärare av det arv vi förvaltar ifrån tidigare generationer. Här har våra förfäder bott och arbetat sedan århundrade tillbaka, odlat våra åkrar och skapat sin försörjning, med från början mycket enkla metoder. Att följa den utvecklingen som skett är en spännande historia där man kan följa människorna och deras livsöden.

Det finns många enskilda personer som i gångna tider gjort stora insatser och varit föregångsmän och -kvinnor. Vi har inom socknen namn som bönderna Lars i Tränningen och Anders Bengtsson o Nordhult, vilka båda fått medalj för medborgerlig förtjänst. Andra framstående personer och medaljörer är barnmorskan Charlotta Andersson och kyrkovaktmästaren och lantbrevbäraren Linus Andersson och prästfrun Constansia Rödholm.

I vår hembygdsförening försöker vi dokumentera torp och gårdar. Vi sätter upp skyltar där det en gång varit bebyggelse och där det nu kanske bara finns några få grundstenar kvar. I den strukturomvandling som vårt område har genomgått är det viktigt att vi tar tillvara på och minns våra förfäders insatser. Vi vill också lyfta fram vår hembygd med hela dess spännande historia och medverka till en levande landsbygd i vår nutid.

Nårunga-Ljur Hembygdsförening

Skapad av: (2017-04-27 19:06:20) Kontakta föreningen
Ändrad av: Nårunga-Ljur Hembygdsförening (2024-03-08 18:52:38) Kontakta föreningen