Den 27 februari nåddes vi av budet om Leif Johanssons bortgång. Det var ett besked som grep mig djupt, för jag tyckte mycket om Leif och jag vet att vi är många som gjorde det. Under de år jag kände honom utstrålade han alltid hälsa och vitalitet och hans arbetslust och arbetskapacitet var stor. Jag frågade honom, i samband med att han skulle fylla 65 år, hur han såg på det faktum att han snart skulle bli ålderspensionär. Hans svar var mycket bestämt: ”De tycker ja ente alls om! Ja vill jobba!”. Han fortsatte också att köra buss flera år efter 65-årsdagen. Så drabbades Leif av sjukdom i början av året. Vid hembygdsveckan i Össjö skulle han som vanligt stått på scen, men sonen Andreas fick rycka in och ersätta och Leif fick, för ovanlighetens skull, bese föreställningen från åskådarplats. Jag träffade Leif på vår hembygdskväll den 25 februari och växlade då några ord med honom. Visst var han lite blek om nosen och inte riktigt sitt forna jag, men han meddelade att han mådde bra och aldrig hade jag väl velat tro att detta möte skulle bli vårt sista på denna sidan.

Leif, ”Grusa-Birgers” påg, var en genuin munkaljungbypåg och han satt inne med stora kunskaper om bygden, och om mycket annat också för den delen. Hans lugna, lågmälda och trygga person och hans vilja att ställa upp gjorde att han var en man att luta sig mot och det var vi många som gjorde. Själv kände jag emellanåt tveksamhet över att be Leif om hjälp, för jag visste att svaret nästan garanterat skulle bli någonting i stil med: ”Jo, de kan ja nock göra”. Hans välvilliga inställning bidrog förstås till att han ofta hade mycket att göra. Leif var en stöttepelare i flera föreningar utöver vår egen: OK Origos hembygdssektion med bygdespelsgruppen Origonalen, Munka Ljungby gymnastikförening och släktföreningen Viebke.

I vår förening var han, så vitt jag vet, med från början och han kom tidigt med i styrelsen. Sedan Stig Edenfur avlidit 2005 fick han axla uppdraget som vice ordförande och de senaste åren var han också ansvarig för arkivet. Leif har genom åren nedlagt en betydande arbetsinsats i vår förening: som ledare och sakkunnig vid vandringar, vid mottagandet av polismuseet, vid aktiviteter på Heagården och då inte minst vid Heagårdsspelen samt sist men inte minst den viktiga rollen som bussansvarig vid ett stort antal av föreningens sommarutfärder.

Den 27 februari blev tillvaron flera nyanser gråare. Leif lämnar ett stort tomrum efter sig. Vi saknar honom!

Markus Persson

Foto: Henrik Nilsson