Väderkvarnar

Kvarnen på Sjöbacken

Ölands vackrast belägna kvarn finns på Sjöbacken i Mörbylånga, en mycket ovanlig placering för en väderkvarn.

Med fröken Maria von Sydow som initiativtagare inköptes kvarnen från Frösslunda år 1925. Den ställdes på Sjöbacken i köpingen och skänktes av Agnar Meurling till köpingen. År 1978 överlämnades kvarnen till hembygdsföreningen. Kvarnen är sannolikt ihopsatt helt eller delvis av återanvända kvarndelar tidigast sommaren 1791.

Foto: Torbjörn Axelson

Sommaren 2010 försågs kvarnen med nya vingar. Även en del ruttet trä på taket och på sidorna byttes ut, taket tjärades och sidorna målades om.

Sommaren 2016 förstärktes underredet.

I december 2017 försågs kvarnen med fasadbelysning.

Hösten 2019 byttes hela fasaden ut. Nu täcks hela kvarnen med nytt trä målat med Falu rödfärg.

Hösten  2020 byttes hela taket ut.

Sommaren 2023 byttes jordträna ut mot nya i massiv ek. Jordträna tjärades också. Beslutades att de gamla jordträna ska sparas och läggas upp under kvarnen samt förses med en liten informationsskylt.

Kvarnen i Beteby

Kvarnen har byggts av nytt virke, mestadels stora ekar, tidigast sommaren 1761. Över dörren står J.R. 1770. Initialerna avser hemmabruksägaren Jonas Rundgren, som förmodligen köpte kvarnen eller byggde om den detta år.

År 1962 skänkte hemmansägare Janne Olsson kvarnen till hembygdsföreningen.

Foto: Torbjörn Axelson

Kvarnen har renoverats under sommaren 2011. Kvarnen fick 2 nya vingar sommaren 2015.

Under sommaren 2022 har kvarnen helrenoverats. Jordträna har bytts ut och allt trä på fasaderna har rivits bort och ersatts med nytt virke och målats med äkta Falu rödfärg. Även taket på södra sidan byttes ut och hela taket tjärades.

Kvarnarna i Bårby

Kvarnarna ligger på den s k Krönvallen.

Den norra kvarnen byggdes någon gång före år 1790 och ett antal ägare finns dokumenterade.

Foto: Torbjörn Axelson

Den södra kvarnen är sannolikt till största delen från 1780-talet men brostockarna är från 1790-talet. Årtalet 1800 finns inristat i kvarnen.

I maj 1956 skänkte kommunen de båda kvarnarna till hembygdsföreningen.

Sommaren 2014 renoverades och målades båda kvarnarna.

Kvarnen i Risinge

Det har funnits en uppfattning om att kvarnen i Risinge skulle kunna vara den äldsta bevarade kvarnen på Öland och t o m från tiden före danskarnas plundringar sommaren 1677. Detta framgår av en rapport från Kalmar läns museum. Sommaren 2010 har en dendrokronologisk undersökning av kvarnen gjorts och det har då visat sig att de tidigare uppgifterna är felaktiga. Kvarnen är nu med säkerhet daterad till mitten av 1760-talet och den synes vara enhetligt byggd då. Det raka sadeltaket torde vara ursprungligt, då röset är spikat mot en notförsedd "takstol".

År 1975 skänktes kvarnen till hembygdsföreningen av John B Johansson.

Mörbylånga Hembygdsförening

Skapad av: (2012-03-05 16:40:13) Kontakta föreningen
Ändrad av: Mörbylånga Hembygdsförening (2023-08-13 17:37:26) Kontakta föreningen