Återigen en gammal bild från glasplåt donerad av fotograf Knut Kjellman. Inga direkta kännetecken förutom den gamla stenbron men det räcker kanske så.

Någon kanske kan berätta om bilden.

Följ även identifieringen på vår Facebook sida:  Till Facebooksidan.

Konstnären Knut Berg har målat samma bild.

Samma vy fast i motsatt riktning, nu norrut avslöjar platsen - Skedebron vid Åbro.

Stenbron med Brännås i bakgrunden.

Slutligen en nästan dagsfärsk bild.

I boken "MÖLNDAL Lantbruk och trädgårdsstad under omvandling" finns svaret på sidan 335.
Huset och ladorna tillhörde Forsåkers tegelbruk. En gammal karta från 1826 visar att tegelbruket låg vid den krök som Mölndalsån bildar där Kålleredsbäcken flyter samman med Mölndalsån.

Om du tycker det är spännande med gamla Mölndalsbilder, passa på att besöka Hembygdsgården den 11 september kl. 13.30.

Bildgruppen visar då bilder från första halvan av 1900 talet. Vi visar också den teknik vi använder för att visa och bevara Mölndals Hembygdsförening bilder. Du hittar mer information under Aktiviteter.

Mölndals Hembygdsförening

Skapad av: Mölndals Hembygdsförening (2016-08-04 15:17:23) Kontakta föreningen