1956 var det folkfest i Mölndal. Cykel-SM lockade nästan 60 000 åskådare och cyklisterna kämpade sig uppför backen vid Kråkan elva gånger.

Inför Cykel-SM i Mölndal 1956 arbetade Thure Larsson som generalsekreterare under ett år med arrangemanget och var ansvarig för banorna under tävlingarna. Han var då ordförande i Mölndals Cykelklubb, men anställdes 1957 som ungdomsledare i Fritidsförvaltningen, där han sedermera blev fritidschef. SM blev mycket lyckat och samlade närmare 60 000 åskådare, dels på läktaren vid målområdet på Järnvägsgatan, dels utefter banorna och i Kråkan.

Järnvägsgatan var nyanlagd inför SM. Tidigare fanns det bara en gångstig från stadsdelen Trägår’n längs med ekdungen till Gunnebogatan. Även Kråkan asfalterades inför SM.
Under landsvägsloppet hade Cykelklubben hela 400 funktionärer utefter banan! För första gången använde man också radiokommunikation från banan och in till speakern på Järnvägsgatan.

Tempoloppet på 5 mil kördes fredagen den 3 augusti. Starten började klockan 15 med individuell start på Skedegatan. Cyklisterna trampade gamla Rikstvåan ner till vändpunkten vid Hanhals kyrkoruin. Målet var förlagt på Kungsbackavägen vid Brandahls. Herbert Dahlbom från IFK Kristianstad segrade.

Två dagar senare, söndagen den 5 augusti, var den verkliga kraftmätningen, då linjeloppet över 18 mil arrangerades. Den gemensamma starten gick klockan 12 på Järnvägsgatan och inleddes med en varvbana i östra Mölndal, Järnvägsgatan – Kvarnbygatan – Kråkan – Stensjögatan – Muraregatan – Gunnebogatan – Järnvägsgatan. Varvbanan kördes tre gånger, varefter cyklisterna åkte 13 mil på en slinga över Landvetter – Härryda – Hällingsjö – Älvsåker – Ubbhult – Hällingsjö – Inseredsos – Eskilsby – Härryda – Mölnlycke och avslutades med ytterligare åtta varv runt Kråkan. Roland Ströhm, Kramfors IF, blev mästare.

Jag har personliga minnen från cykeltävlingarna då jag åkte (utan hjälm) med min far Karl Gustaf bak på bönpallen på hans motorcykel av märket Husqvarna ner till Hanhals där cyklisterna vände. Men det starkaste minnet – förutom att se varvloppet uppför Kråkan – var cyklisternas kamp uppför de besvärliga backarna i Älvsåker och Ubbhult. Jag blev enormt imponerad! Överallt utefter vägarna var det folksamlingar – det var en folkfest!

//Bo Ridderbjelke

Bildtext 1