Medåkers Hembygdsförening har sin hemvist norr om Arboga. Föreningen bildades 1938. Bygden består av ett antal byar och det lilla villasamhället där kyrkan och skolan är medelpunkten. Det mesta av vår hembygdsförenings verksamhet kretsar kring den vackra hembygdsgården - Abramsgården - belägen i byn Berga i samhällets utkant. Gården har disponerats sedan 1940. Där finns vårt hembygdsmuseum med flera gamla byggnader, några ursprungliga och några ditflyttade. Det senaste tillskottet är ett timmerhus som medlemmarna byggt på plats. Midsommarfirandet är den största aktiviteten under året med hundratals besökande. Gården håller öppet vissa söndagar i juli med intressanta program. I början av augusti hålls en friluftsgudstjänst. Det arrangeras en spelmanstämma på Abramsgården i mitten av juli. Höstmarknaden sista söndagen i augusti är numera flyttad till Medåkers Bygdegård av praktiska skäl.  Vi visar gärna Abramsgården för grupper under sommarhalvåret. Fem böcker om Medåker har utgivits och varje år ger föreningen ut en almanacka med bilder från bygden. Under vinterhalvåret ägnar vi oss åt att ta hand om bilder och dokument för framtiden.

Medåkers Hembygdsförening

Skapad av: (2018-03-03 09:30:26) Kontakta föreningen