Kulturstigen

Image

Kulturstigen passerar också kyrkbacken där denna tydliga gravhög ses. Foto Hans-Olof Nylén

Stigen börjar nedanför Utsiktstornet och går söderöver. Brungulmärkta stolpar markerar vägen. Texten på de uppsatta informationstavlorna har Jämtlands läns museum ansvarat för. Den nedre delen av stigen går parallellt med E14, gå på vänster sida av vägen så se upp för trafiken! Du kommer att upptäcka att mattmarbygden har gamla anor.

Fast bebyggelse i Storsjöområdet började tillkomma under tiden 200-600 e Kr. Västerut följde bosättningen Indalsälvens dalgång. Trots primitiva redskap växte odlingslandskapet fram.

De gravhögar som finns i mattmartrakten tillkom under tiden 400-1050 e Kr och finns dels runt kyrkan och dels i sluttningarna ner mot Mattmartjärn. De döda begravdes i närheten av gårdarna och försågs med föremål som skulle tänkas behövas efter döden.

En annan typ av begravningssed iakttogs i gravar på Nästerholmen i Mattmartjärn. Den kan tala för att en fångst- och jägarbefolkning levde parallellt med den bofasta befolkningen som bedrev åkerbruk.

Vaetabackens kulturstig

VISA MER