veckans foton v0921

Bosse Garpevik sänder också med en liten historia, om ni läser den så kommer ni att få veta om Johanna Westman (TV-kockan) är från Malexander! Du hittar den längst ner !

Image

bild1 Svärdsviks Storgård Malexanderkavalkad 2435 vi hade den med som bild5, v4720 den har  tydligen även en dubblett, som vi skall eliminera. Vi behåller A12_118  i album 12.

Vi tittar närmare på personerna på bilden:

Image

Kan mannen till höger heta Karl Åstrand? Förnamn och namn på de övriga borde gå att få fram via kyrkböckerna för er som har tillgång till sådana! Varsågod här är ett utdrag:

Image

Kan kortet vara taget runt 1930, i så fall skulle det kunna stämma med denna familj ? Vem är då den lilla flickan ?

Image

bild2 v0921 A18_10B Där är vi helt blanka och behöver hjälp. Kolla familjealbumen efter kopior!

Uppdatering Conny Svensson 1/3: Beställare, Axel Johansson Axsjönäset, fotoår 1913. Källa: Kinda-Bild databas bild nr 5911, fotograf Stahre
Komplettering 2/3: Jag gjorde en sökning på ”Axsjönäset” i Kinda-Bilds arkiv
och fann att Axel Johansson beställde ytterligare ett foto
Bild nr 4855 fotoår 1912, fotograf Stahre
Vem är Axel?
Jag jämförde fotona och tror att det är han som sitter till vänster på det ena
och han till höger på det andra. Vad tror du?
 I Axsjönäset bodde 1912-13 Axel Edvard Johansson född 29 juli 1886 i Svanemålen
Föräldrar Johan Edvard Jakobsson Örn och h. h. Maria Lovisa Johansdotter
Källa: Malexander Församlingsbok (1898-1913) Bild 232/ Sida 241

Kommentar Endel Tiitso: Vår bild och Kindabilds 5911 är samma bild. Möjligen att han som är längst till höger ( av fem män) är lika med den vänstra av två på Kindabilds 4855 (fotoår 1912). Kan det vara beställaren av fotona Axel Johansson, Axsjönäset ?

Uppdatering Kjell Zandersson 3/3: Stående från vänster: nr 1 kan vara Axel Gustafsson och nr 2 kan vara Felix Engdahl, låt frågan gå vidare.

Image

bild3 v0921 A4_12B Samma sak med detta foto. Vi behöver hjälp !

bild4 v0921 Från Kjell Axelssons album A5_09B

Image

bild5 v0921 En bild som ännu inte finns i Fotogalleriet med ev namnet LBB2_125. Andersson i Lerviken. Hjalmar i Lervikens föräldrar – kan någon ordna förnamnen?
Uppdatering från Conny Svensson 1/3:
Kan det vara denna familj? Hjalmar Andersson född 13 februari 1886 i Högbron, hade en tvillingbror, David.
Föräldrar;
Anders Fredrik Pettersson född 8 juni 1840 i Oxfällan u. Boo, Västra Harg
gift 5 juni 1868 med Kristina Matilda Andersdotter född 11 januari 1847 i Högbron
Källa: Malexanders församlingsbok (1898-1913) Bild 33/ sida 25

Kände du till att Johanna Westman är från Malexander?

Kanske rättare sagt att hennes morfars far kommer från Malexander! Ni som sysslar med släktforskning vet ju hur konstiga vinklingar kan uppstå åt både höger och vänster till de mest överraskande resultat.
Tranås/Ydre släktforskarförening har, genom dess ordförande Lasse Karlsson, etablerat en helt ny bakgrund för min fädernesläkt och jag har fått en ny kusin i höst!

Lasse har gjort en helt lysande forskning med massor av runtomdetaljer som han hämtat i tidningar från tiden och från byggnadslovshandlingar m.m.

Jag måste, för att ge en sammanhängande historia, berätta att min farfarsfar var storbygg-mästare i Tranås, Boxholm m. fl. orter från cirka 1880 – 1925-30. Han byggde bl.a. Romanäs Sanatorium. Han hette Frans Otto Larsson -kallad F.O.
F.O. anställde omkring 1890 en Sven Gustafsson från Malexander. Svens föräldrar bodde dels i Mokullen, Skurebo och senare i Haget, Skurebo.
Sven var en duktig snickare står det anmärkt i några handlingar. Sven blev senare egen byggmästare och då samarbetade Sven och F.O. med stora byggen – bl.a. Romanäs.
Arkitekt för Romanäs Sanatorium var en arkitekt Westman från Stockholm.
Grundarbetena utfördes av Åke Björns morfars far – men det är en annan historia! :-)

Sven fick tillsammans med sin fru Alma Matilda bl.a. en son som också döptes till Sven.
Sonen Sven växte upp i Tranås och bytte namn till Hettemark och etablerade senare det kända damkonfektionsföretaget Hettemark med slogan ”Hettemark – det märks” .
Sven Hettemark fick tre döttrar varav en heter Agneta.

Som om inte det vore nog så gifter sej Agneta med arkitekten Westmans ättling Håkan Westman och deras dotter är då Johanna Westman!

Visst är världen krokig ibland! :-)

Bosse

Malexanders Hembygdsförening

Skapad av: Malexanders Hembygdsförening (2021-03-01 21:59:21) Kontakta föreningen