RÄDDA GATSTUGAN

En av de få fattigstugorna som finns kvar i landet är Gatstugan. Hembygdsföreningen ska restaurera byggnaden. Vi kommer sedan göra en utställning i stugan för att levandegöra fattigvården i Sverige under historisk tid. Många i Malexander har donerat pengar för projektet. Även gåvor som inkom till vår tidigare ordförande Leif Svenssons minne kommer att läggas till Gatstuge-projektet.

Uppdatering 23 maj 2021: Finansieringen är klar!

Hembygdsföreningen har fått två glädjande besked - Länsstyrelsen skjuter till 10% av den beräknade entreprenadsumman om 350.000:-. Detta 10-%iga stöd, kallat ”Offentlig medfinansiering” var en absolut förutsättning för att få stöd av EU-medel via Jordbruksverket med 80% av totalsumman och även det stödet har nu godkänts.

Image

Detta betyder att hela finansieringen är i hamn och projektet "Rädda Gatstugan" kan genomföras.

Hembygdsföreningen ska själva bidraga med dels 10% av kostnaden och dels med ideellt arbete i form av målning in- och utvändigt. Vi är tacksamma för det stöd vi fått och hoppas på fler bidrag från er- stora som små är välkomna! Covid19 omöjliggör egna inkomstbringande arrangemang även i år!

Fler donationer är varmt välkomna!
Text: Johan Wahlqvist.

(Bg: 767-3635 eller Swish - 123 582 41 56)

Den antikvariska rapporten i tre delar kan nås via länkarna nedan:

Bakgrund       Beskrivning        Åtgärder

Malexanders Hembygdsförening

Skapad av: (2021-04-13 17:29:59) Kontakta föreningen
Ändrad av: Malexanders Hembygdsförening (2023-01-19 12:27:16) Kontakta föreningen