Den 18 oktober hade Lundby Hembygdsförening förmånen att ha Johan Ahlström Västerås stads riskingejör på besök.Johan pratade och visade bilder om samhällets sårbarhet och risker. Allt från rena naturkatastrofer som i somras till stora elavbrott och det som ständigt pågår i det dolda, störningar och påverkan från andra makter.Det viktiga budskapet är också att civilsamhället måste vara beredda och lösa mycket på egen hand. Vara förberedd i hemmet med viss utrustning och att de som bor nära varandra behöver hjälpa varandra när det krisar.Västerås stad är en av de bästa i landet på krisberedskap och har en långtgående planering. Det finns dock inte en chans att en kommun kan ta hand om alla invånare om vi skulle få ett stort elavbrott mitt i vintern under ett dygn.Kommunen bygger främst upp kapacitet för att säkra äldreboenden, skolor och serviceanläggningar samt möjligheten att få ut information via olika kanaler.Det är vi som grannar och närboende som blir viktiga för varandra när det krisar.Föreningen hade bjudit in Örtagårdens samfällighets boende till mötet av just den senare orsaken. Just hembygdsföreningar är viktiga när det krisar eftersom man känner närmiljön och har många kontakter som behövs för att hjälpa varandra.

Ett tips med andra ord att kunna knyta lokala kontakter till andra föreningar för att bredda verksamheten och för att minska sårbarhetenTyvärr hade vi hoppats på många fler deltagare till mötet i en angelägen fråga som berör oss alla och kommer att bli allt viktigare i framtiden.Sommarens torka och sedan översvämning är inte de sista vi får uppleva.Kom ihåg och hämta gärna tips från den broschyr Västerås stad skickat ut till oss. (Se bild) ”

Hans Fernqvist

Ordf Lundby HF