Den 28 maj 2022 blev så äntligen vår kulturstig invigd och den som klippte bandet  var Vicky Skure Eriksson som är bland annat ordf. i nämnden för idrott, fritid och förebyggande samt ledamot av kommunstyrelsen i Västerås Stad och under överinseende av vår ordf. Hans Fernqvist. Vi började planeringen för stigen 2017 och satt planen i verket våren 2018. Efter att ha tittat i Riksantikvariets fornfyndskarta över Lundby så fastnade vi för 6 st platser som var intressanta. Stigen som är 3,9 km lång börjar strax väster om Lundby kyrka där det låg en fattigstuga. Vidare går stigen till en av de sista offerlundarna som finns i Sverige sedan till en gravplats, offerkälla, soldattorp och slutligen en backstuga med en väl bevarad jordkällare från 1600-talet. En tipspromenad var satt utmed stigen med 10 st frågor för vuxna och barn och avslutades vid vår föreningslokal för kaffe med dopp och varm korv med bröd. Vädrets makter var inte med oss tyvärr men det var ett 25-tal tappra som ställde upp i det lite småregniga vädret som avslutades med trevlig samvaro i föreningslokalen.

Leif Björkström

Lundby Hembygdsförening