April/

Lördagen den 22 april var det fixardag vid Norrgården på förmiddagen. Det var en fantastisk dag, sol och en efterlängtad värme. Britt-Marie hade bakat goda bullar och rulltårtor så vi började med en fikastund innan vi satte igång med städning inne i huset och ute i trädgården. Det rensades, klipptes och fejades runt hela gården. Högen till Valborg växte ordentligt.  Vi avslutade med korvgrillning och sedan fortsatte alla hem till sitt i värmen.

Mars/

Brasafton om Vik den 25 mars var välbesökt. Dan Grylling och Vanja Lax Wallin berättade om Vik, då och nu. Dan och Vanja visade gamla kartor och berättade om de som ägde marken runt omkring och vilka som bott var. De kommer att ha en byvandring i Vik senare i sommar så detta var bara en liten försmak av vad vi kan komma att se och jämföra med förr. Man kan gå med på byvandringen utan att ha lyssnat på deras föredrag. Alla är hjärtligt välkomna och vi återkommer med datum längre fram.

Lördagen den 18 mars var det årsmöte i Lohärads hembygdsförening i Lohärads prästgård. Det var ganska välbesökt. Styrelsens verksamhets- och förvaltningsberättelse gicks igenom och godkändes. Val av styrelsen gjordes, det blev inga förändringar av styrelsen förutom att Carin (Kajsa) Dahlberg avgick som kassör och Gun Jönsson valdes till ny kassör. Efter en fikastund var det ett föredrag om Långhundraleden av arbetsgruppen Långhundraledens ordförande Kalle Sveidqvist.

Januari/

Nu håller vi på med årsmötesförberedelser. Lika långt ord som det är jobb. Verksamhetsberättelse, räkenskaper, kommande program, kallelser, skriva ut, kuvert, frimärken, posta och lägga i lådor. Sen - kommer det till dig. Om inte, så hör du av dig. Men jobbet går på rutin och det är faktiskt ganska roligt. Ett jobb som syns. Årsmötet blir den 18 mars. Så boka in lördagen redan nu. Återkommer som sagt med kallelse.

Lohärads Hembygdsförening

Skapad av: Gun Jönsson (2023-05-08 13:57:50) Kontakta föreningen