Välkommen till oss på Klasa hembygdsgård.

Klicka på föreningens namn, Lindberga hembygdsförening, längst upp på sidan för att komma till den rätta startsidan.

Hembygdsförening bildades 10 november 1970.

Lindberga storkommun – som omfattade socknarna Lindberg, Torpa, Valinge och Stamnared – avsatte pengar med en önskan att bilda en hembygdsförening. Detta var ett av kommunens sista beslut innan man gick samman med andra storkommuner och bildade Varbergs kommun.

Föreningens "hjärta" är hembygdsgården Klasa i Svenstorp, cirka en kilometer öster om Lindbergs kyrka, på vägen mot Stamnared.

Till gården hör en stor, inbjudande trädgård med flera byggnader:

- Brygghus med vävkammare och bakstuga.

- "Hönshuset", 120 kvm i två plan, med plats för utställningar och litet större samlingar.

- Linbastan, flyttad från Stamnared, för beredning av egenodlat lin.

Kristinebergs Gårdssmedja, flyttad från Nästaberg 2020.

- Bigården. Varbergskretsens Biodlarförening. Länk till föreningens hemsida.

Klicka på bildpuffen Utflyktsmål för närmare beskrivning av föreningens övriga anläggningar.

- Bolsestugan, Trönninge (ägare: Varbergs kommun.

- Tiondeboden, Valinge.

- Rya kvarn, Valinge (ägare: Varbergs kommun)

- Väderkvarnen Trönningenäs (ägare: Anders Larssons stiftelse. Kvarnen i Trönningenäs)

 c/o Mona Bengtsson, Släntstigen 10, 432 53 Varberg