Vi var många som beundrade och häpnade av vad som lokala konstnärer och hantverkare görs i stugorna i Kungsåra.
Årets tema för den den årliga Arkivdagen (gemensam dag i hela Norden) var Färg och Form.

Vi räknade till mer än 70 personer som kom och beundrade tavlor, keramik, fotografier, vävnader, batik och mycket mer.
Även ett litet urval från alla saker vi har i Kungsåra Hembygdsförenings Fornstuga var upplagda på ett bord.

Naturligtvis plockade vi fram våra fina Fotopärmar som arkivgruppen i föreningen utökar år från år. Många bläddrade i pärmarna för att leta släktingar eller bara titta på fotografier från förr.
Även några "utsocknes" släkt- och historie-forskare kom och frågade årsrika medlemmar i Hembygdssföreningen om personer, torp och/eller gårdar. Eller hur man själv kan få en ingång i arkiven som finns digitalt på nätet.

Även Kyrkan hade slagit upp sina portar och visade de många skatterna som finns: Mässkrudar från 1700-talet och regalier och kyrksilver (i form av tenn) från 1500-talet!
Men även "modernare" verk som Mattan framför altaret och ett Bårtäcke/vepa.
Samt naturligtvis kopian av "Sveriges äldsta möbel" Kungsårabänken" där originalet står på Historiska museet är från 1000- eller 1100-talet.

Arkivdag 2023 1
Arkivdag 2023 2