Image

I den stora ekens skugga vid Kumla hembygdsgård var det njutbart att fira årets nationaldag. Vackra björkar och lupiner i krukor prydde gården. Där kunde ett 60-tal besökare lyssna på när Adamskören allra först framförde ”Sveriges flagga ” under det att flaggan hissades. Kören fortsatte därefter under ledning av Margareta Alkstål med flera kända körstycken. Carl-Åke Elmersjö svarade för högtidstalet i vilket han belyste traditionens betydelse. Avslutningsvis sjöng kören ”Sverige”.

Kumla Hembygdsförening är mycket glada över att kunna erbjuda ett program med Adamskören på nationaldagen.

Så var det dags för det medhavda kaffet och trivsamt prat runt borden. I en av bodarna har vår ordförande Kerstin Forsgren ställt i ordning sommarens utställning i första hand med olika kaffekoppar men också med en del gamla serveringskläder. Utställningen och hembygdsgårdens övriga bodar var också öppna för besökarna.

Text: Birgitta Brannemo

Kumla Hembygdsförening