Ett 25-tal medlemmar deltog i vårens resa till Kalmartrakten. Det blev en regnig inledning på dagen. Första stoppet gjordes vid Hossmo medeltidskyrka av romansk typ strax söder om Kalmar som efter dendrokronologiskt prov kan dateras till 1100-talets första hälft. Vid guidningen pekades bl.a. på dopfunten som har en textrad med runor i övre kanten.

Nästa stopp blev konservatorn Max Jarehorns verkstad i Kalmar. Han berättade engagerat om undersöknings- och konserveringsmetoder och relaterade till intressanta objekt han arbetat med.

Efter intag av kroppkakor, raggmunk eller schnitzel lyssnade vi på Karl-Oskar Erlandsson, som berättade om Björnhovda, centralplats under järnåldern, och om de spektakulära fynd som gjorts där. Dagen avslutades med ett besök på Ölands största fornborg, Ismantorp. Med hjälp av utdelad skiss kunde vi orientera oss i gångar och hus inne i borgen.
Trots några regnskurar blev det en mycket lärorik och lyckad dag. Stort tack till arrangörerna!

Kronobergs Arkeologiska Förening

Skapad av: Kronobergs Arkeologiska Förening (2014-05-11 17:30:36) Kontakta föreningen
Ändrad av: Kronobergs Arkeologiska Förening (2014-05-11 17:31:39) Kontakta föreningen