Den 6/8 ägde årets fladdermusvandring rum. Kvällen inleddes med en föreläsning av fladdermusforskaren Jens Rydell som med stor kunskap, passion och inlevelse fångade bybornas intresse utanför hembygdsgården. Gösta på Udden stod för grillningen i vanlig ordning och serverade de fladdermusupplysta och hungriga gästerna nygrillade korvar och läsk. Efter denna förträffliga inledning styrde vi kosan mot den gamla butiken i Stensered där byns fladdermuskoloni bosatt sig just detta år. Jens hade dagen till ära med sig sin specialutrustning som kunde fånga upp och förstärka de ljud som fladdermössen använde för att kommunicera med varandra. Fladdermus efter fladdermus sågs lämna det lilla hålet i husets fasad för att flyga ut och fånga insekter. En minst sagt spännande torsdagskväll!

Kölingareds Hembygdsförening

Skapad av: Katarina Blad (2020-08-23 12:53:13) Kontakta föreningen