Familjen Jeansson i Kalmar
Efter årsmötet berättade Bengt Bengtsson om familjen Jansson som har haft stor betydelse för Kalmars industrihistoria och därmed utveckling. Det började med att Theodor och Bernhard Jeansson kom till Kalmar från Karlskrona 1842. Därefter har barn och barnbarn ägt och drivit en mängd verksamheter i staden. Exempel är Kalmar Ångkvarn, Nygärde tegelbruk, Kalmarsundsbolaget, Margarinfabriken Svea, Kalmar Varv, Kalmar Marzipanfabrik m fl. Andra synliga avtryck idag är de villor de har låtit uppföra åt sig. Ett annat avtryck är Stadsparken. Till anläggandet donerade Johan Jeansson pengar. För den som vill veta mer om familjen Jeansson hänvisas till Kalmar Lexikon.
Bilder: , Villan i Källstorp utanför Trekanten, Theodor Jeansson,  Ernst Jeansson med familj.

Källstorp - en Jeanssonvilla
Theodor Jeansson