På vårens första medlemsmöte den 28 februari föreläste den entusiastiske marinarkeologen Lars Einarsson om regalskeppet Kronan. Mötet hölls på Kalmar läns museum med ett 60-tal medlemmar närvarande.
Kronan sjönk den 1 juni 1676 nordost om Hulterstad på Öland. Detta var under Sveriges stormaktstid och vid denna tidpunkt pågick Skånska kriget. Sveriges flotta mötte den dansk-nederländska. En oskicklig manöver gjorde att Kronan kantrade, exploderade och sjönk. Av besättningen på 850 man omkom 800. Det var en stor förlust för Sverige, inte bara att förlora många mannar, utan också ekonomiskt i det som Kronan hade kostat att bygga och utrusta. Dessutom förlorades även andra skepp i samma slag.
1980 upptäcktes Kronan. 1982 började Lars Einarsson med att leda arbetet för att dyka och bärga föremål. Detta har pågått kontinuerligt sedan dess, alltså under mer än 40 år! Överbefälhavaren Lorentz Creutz och i viss mån även andra högre befäl hade tagit med sig mängder av prylar ombord. Det var under en lyxperiod och det avspeglades i Kronan. Föremål man hade med sig var mest av privat karaktär och hade inget med skeppet och dess uppgift att göra. Cirka 30 000 föremål har tagit upp hittills. Ett stort antal kanoner, 18000 mynt m m finns bland det som har bärgats. Kalmar läns museum har en permanent utställning om Kronan. Museet har till uppgift att ansvara för materialet. Det finns en ambition att skapa ett eget Kronanmuseum.
Bilderna: Entrén till Kalmar läns museum med den största bärgade kanonen från Kronan, Lars Einarsson, Tavla som kan visa hur det såg ut när Kronan exploderade och sjönk.

Lars Einarsson

Kalmar Stads Hembygdsförening