Arkeologen Magnus Stibéus från Statens historiska museer berättade den15 och 29 november om grävningar i Gamla stan. Intresset var så stort att vi fick ordna 2 föreläsningar.  Magnus gick igenom det kronologiska perspektivet av Kalmar. Den första bebyggelsen på Slottsholmen kan härledas till 1100-talet. Utvecklingen fortsatte genom århundradena och genom Kalmarunionens tid på 1400-talet. På 1500-talet byggdes befästningar och på 1600-talets senare del flyttades staden till Kvarnholmen.

Arkeologiska undersökningar i Gamla staden har gjort tidigare. Bland annat tömdes Slottsfjärden på sitt vatten på 1930-talet varvid många fynd gjordes. Den utgrävning som pågår nu och som snart avslutas påbörjades 2021. Den har gjorts för att kommunen måste lägga om gamla ledningar. Utgrävningar har gjorts på flera platser. Sammanlagt har det omfattat en yta som motsvarar en fotbollsplan. Det man kunnat se är lämningar av ringmuren, flera husgrunder, brunnar m m. Ett stort antal föremål har tagits omhand. Det är t ex keramik, glas, ben av djur som ätits etc etc.

Vi rekommenderar boken Ny arkeologi  under gatorna i Gamla stan. Den är utgiven av  Arkeologerna med ekonomiskt bidrag av Länsstyrelsen i Kalmar län. Den är gratis och finns att hämta hos Länsstyrelsen.

Bilderna: Magnus Stibéus, samt källare och brunn från utgrävningarna.

Kalmar Stads Hembygdsförening

Skapad av: Jan Målberg (2023-11-15 21:34:05) Kontakta föreningen