Kalmar Vatten AB ska bygga ett nytt kretsloppsverk. Det är ett av Kalmar Vattens största investeringar någonsin. Kostnaden kommer att ligga på 1,5 miljarder kronor. Om detta berättade Jenny Holmgren på ett informativt och pedagogiskt sätt vid medlemsmötet  den 13 oktober. Projektet har så smått påbörjats och ska vara klart 2025/26. Verket ska inte bara rena stadens spillvatten innan det släpps ut i Kalmarsund. Det ska också återvinna vatten som samhällsresurs, som kan användas till bevattning och industriellt vatten. Dessutom ska det leverera jordförbättringsmedel och biogas för produktion av värme och el. Nuvarande reningsverk är över 60 år gammalt och även om det har byggts till i etapper så uppfyller det inte framtida krav. Det nya verket kommer att minska utsläppen av kväve och fosfor med minst 35 % jämfört med idag. Skadliga ämnen som bakterier, virus och syreförbrukande ämnen tas bort. Som väntat kommer investeringen att innebära avgiftshöjningar för abonnenterna.
Bilderna: Inledande bild, Jenny Holmgren och bild över det framtida verket.

Kalmar Stads Hembygdsförening

Skapad av: Jan Målberg (2022-10-18 19:21:58) Kontakta föreningen