Tredje gången - 4 maj 2023. Nyfikenheten på utvecklingen i vår stad är stor. Därför ordnade vi resa genom Kalmar med buss den 24 augusti 2022 för att visa och berätta om pågående, planerade och avbrutna byggprojekt. Det var styrelseledamoten och bl a tidigare stadsbyggnadsschefen Peter Engström som hade lagt ner ett fantastiskt arbete för att planera och genomföra resan. Deltagarna fick ett kompendium med faktabeskrivning av de olika projekten. Med detta i handen och med Peters information blev det många aha-upplevelser. Ordförande Bengt Bengtsson kompletterade med sina kunskaper. Det är inte fel att säga att resan blev en succé. Inte riktigt alla fick plats i 57-platsbussen. Därför beslutades att göra en likadan resa den 6 september. Ryktet om den första resan spred sig och även den andra resan blev fulltecknad. Under våren 2023 kom förfrågan om att  om att göra ytterligare en resa. Den gjordes den 4 maj 2023 med i stort sett fulll buss. Det betyder att omkring 150 personer har deltagit.

Det var ett 20-tal projekt som presenterades. Några exempel är: Vad blir det efter Hamnkrogen, Foppahotellet, Hotell-LW/Stordalen i hamnen, bostäder i Sandås (i närheten av KalmarParken), Nya psykiatrihuset, Linnëstaden, nya bostäderna i Djurängen, Snurrom (bla nya simhallen), Liljastomten, Fredriksskans o s v.

Första bladet i Peters kompendium var ett citat från kommunstyrelsens ordförande Johan Perssons blogg och som visar hembygdsföreningarnas roll i samhället: ”Min bild är att hembygdsföreningarna kommer att spela en allt större roll framåt. I takt med att globaliseringen snurrar på alltmer så ökar behovet av att känna en stark förankring i den bygd man kallar hemma”

Bilderna: Nya Psykiatrihuset, runda huset vid Gamla Brandstationen och Peter Engström.

Peter Engström

Kalmar Stads Hembygdsförening