Höstens tredje medlemsaktivitet genomfördes den 14 september på Södra Koloniområdet i ett fantastiskt sensommarväder. Koloniföreningens vice ordförande Thomas Lundberg såg till att vi fick information och visning av området. Kolonin bildades i november 1917 och är alltså över 100 år. Det är inte den äldsta i Kalmar. I de norra delarna finns en som är äldre. På området finns 105 kolonier på en 6.5 ha stor yta. Tomtstorlekarna varierar mellan drygt 300 och upp till 900 kvm. Husen får vara max 35 kvm. Man kan också ha förråd och växthus på tomten. Efter vandring i området där vi njöt av alla välskötta trädgårdar samlades vi i gemensamhetstugan/dansbanan. Samtidigt som deltagarna drack sitt medhavda kaffe berättade Thomas om Koloniföreningens historia till bilder.
På bilderna: Thomas Lundberg. En av områdets stugor. Föreningens ordförandeklubba.

Thomas Lundberg, Södra Koloniområdet, Kalmar
Kolonistuga på Södra Koloniområdet