Image

Lördagen 9 december klockan halv nio var det lucköppning i Äsköping. Det var dags för hembygdsföreningens årliga julmarknad. När Fredrik Hernblom klockan tio hälsade såväl besökare som säljare välkomna var de flesta av de 32 unika marknadsbodarnas fyllda med slöjdare, fiskare, odlare, bagare, skolklasser med egenproducerade godsaker, med scouter och andra lokala föreningar och hantverkare som ville bjuda ut sina alster och informera om sin verksamhet.
Trots att vädret inte var idealiskt, det var grått med någon plusgrad och lätt snöfall, så var tillströmningen av besökare långt över förväntan och trängseln och stämningen riktigt god. Kassar och väskor fylldes med julpynt, julmat och julklappar, allt vittnande om äkta och hög hantverkskvalitet.
Även magarna kunde fyllas med sedvanlig marknadsförtäring, varmkorv, toast, pannkakor, saffransbullar, kaffe och glögg.
Nytt för i år var att man kunde inhandla en mycket vacker nyhuggen julgran till ett förmånligt pris. Populära var som vanligt lotterierna som Aktiva Kvinnor och Hembygdsföreningen lockade med. Det som lottades ut var nästan bara lokala produkter, Julitahonung, Julita rapsolja, Julitasenap, Julitakalendern 2024 och annat som den kreativa bygden producerar.
När klockan blev elva kom två härliga ponnyhästar från Gimgölskogarna till stor glädje för stora som små. Klockan ett var det hela över och marknadsgeneralen Ulla Pettersson kunde konstatera att arrangemanget blivit en succé med fler besökare än på länge. Hundratals tillresta liksom bygdens eget folk hade gjort marknaden till sitt lördagsnöje. Återstod nu bara att städa marknadsplatsen och lucka för bodarna som inte öppnas för en om ett halvt år och då förhoppningsvis i 22-gradig värme och strålande sol!

Leif Thegle     Foto: Magnus Andersson

Julita Hembygdsförening