Image

Torsdagen 12 oktober 2023 var det dags för föreningens årliga kulturafton på Lidabackegården. Huvudnumret denna gång var lokalhistorikern från Österåker, Arne Westberg. Ämnet för dagen var ”Sägner och historier från Österåker”, Arnes hemsocken med långa, kära och ibland trassliga relationer till Julita.
Just detta blev inledningen till kvällens spännande, dråpliga och ibland också sorgliga historier. Arne berättade om den mytiska tunnel som ska funnits mellan Julita kloster och Hullboön i Österåker. Han tog oss vidare till kryptorna under Österåkers kyrkgolv där den av allmogen avskydde herren på Julita gård, Paul Kevenhüller fick sin sista vila då Julitaborna inte ville begrava honom i hemsocknen.
Arne som utöver allt annat, är en duktig spelman, berättade om den hur den ryskfödde spelmannen Ivan Petrej hamnade i Österåker och hur han köpt en fin fiol som var ett krigsbyte från 1700-talet. Det var på den fiolen han framförde ”Österåkers brudmarsch” på det dramatiska bröllopet 1726 mellan Eva Amalia Palbitzki och hennes älskare inspektor Erik Giers på Julita gård.
Vi fick också höra om mannen som legat till sängs i över 50 år i socknens fattighus, plötsligt blev aktiverad när huset skulle utrymmas och de boende flyttas till ålderdomshemmet Fridhem. Efter alla år utan kontakt med omvärlden blev hans sista år betydligt ljusare.
Till sist måste föredragshållarens insats som rapartist ges högsta betyg. Det var återgivandet av vad som stått i handelsbodens annons och vilka varor som tillhandahölls.

Arne avtackades med rungande applåder och av föreningens ordförande Fredrik Hernblom som överlämnade blommor och en gottpåse. Kvällen avslutades med kaffe och lotteridragning. Många stannade också kvar ock bläddrade i böckerna med tidningsklipp från 1980-talet, en uppskattad källa för lokal nutidshistoria.

Text: Leif Thegle         Foto: Magnus Andersson

Julita Hembygdsförening