Image

Årets första utflykt i hembygden inleddes med en cykel- och traktorfärd från Äsköping genom blommande rapsfält och stannade första gången i Lövåkers by där Äs förr hade tre utgårdar, Lövåker som också var gästgiveri, Limsäter och Fisketorp. Det var vid den senare platsen turen stannade för att bl a få veta att dagens bebyggelse i byn i huvudsak var från 1930-talet och uppförd av den dåvarande ägaren Ander Isaksson.

Image

Nästa stopp på turen var vid den gamla prästgården Bäck vars nuvarande mangårdsbyggnad togs i bruk år 1900 och då var den tredje på samma plats sedan 1560-talet. En av deltagarna var född på gården och en annan hade varit fru i huset under många år. Bäck upphörde som prästgård i slutet av 1930-talet.
Nu fortsatte turen på grusiga vägar över den vidsträckta Löten som innan täckdikningen på 1800-talet endast kunde nyttjas som kreatursbete.
Via Berga by nådde vi så fram till Julita gårds stora komplex av ekonomifastigheter. Flertalet hus uppfördes i samband med den agrara revolution som bygden genomgick under andra halvan av 1800-talet. På Julita var det förvaltaren Charles Oelreich som var den pådrivande kraften. Under 1990-talet ersattes den stora lagården med ett modernt kostall som delvis var ett svar på Astrid Lindgrens vädjan om en humanare kreaturshållning. Här går korna fritt omkring och kan så här års ge sig ut på stora betesvallarna intill stallet.
Via statarbacken och Risinge by nådde så utflykten sin slutstation, Nybble Östergård eller Parstugan som den kallas idag. Här hade Ammis Longueville och Patrik Larsson möblerat sin vackra trädgård så att de närmare 50 resenärerna kunde slå sig ner och avnjuta det medhavda kaffet.
Till sist fick vi också höra en sorglig historia om den svårt handikappade Lasse som på 1870-talet bodde tillsammans med andra hjon i fattigstugan som ligger granne med Parstugan. Lasse var en fasa för sina medboende som han pucklade på såväl fysiskt som psykiskt. En kall novemberdag lämnade han huset, låste på utsidan och slog in fönstret. När de boende sent om sider kunde komma ut hitta de den 73-årige terroristen drunknad i brunnen.

Text: Leif Thegle            Foto: Magnus Andersson

Julita Hembygdsförening