Image

JULITA HEMBYGDSFÖRENING anordnade sin traditionella julmarknad lördagen 10/12 i strålande solsken, tunt snötäcke, vindstilla och lagom många minusgrader. M a o det bästa marknadsvädret på många år.
Det var upplagt för succé och så blev det också. De 31 torgtbodarna i Äsköping var nystädade när de i gryningsljuset fylldes med fint hantverk, matvaror, skrifter, lotterier och mycket annat. Föreningslivet i Julita var mangrant på plats. Där fanns
bl a sockenrådet, Aktiva Kvinnor, Scouterna, Julita GoIF, Hantverkscirkeln och tre klasser från Julita skola.
I god tid före klockan 10, då Fredrik Hernblom förklarade marknaden öppnad, hade publiken börjat strömma till och någon timma senare rådde en livlig och glad trängsel på hela torgplatsen. Här sammanstrålade vänner och klasskamrater som inte träffats på mången god dag.
I Hembygdsföreningen bodar presenterades fler nya produkter. Två böcker, Arnes Modigs bok om statarlivet på Julita Gård och Andreas Hjälmarös om Tockenöns historia. Båda intressanta välskrivna verk som hamnade i många nya läsares händer. Det samma gällde den traditionella Julitaalmanackan 2023 som slutsåldes innan stängningsdags. Det samma gällde havrekärvarna till småfåglarna. Nytt för dagen var också att flertalet Julitafilmer från äldre tider, nu fanns att köpa i modernt format.
Vem som gissat rätt på julskinkans vikt och kunde ta med den hem är i skrivande stund okänd. Vid stängningsdags klockan ett kunde den marknadsansvariga Ulla Petterson inhösta välförtjänta lovord från såväl säljare som köpare.

Leif Thegle         Foto: Magnus Andersson

Julita Hembygdsförening