Snabbtågsprojektet inleddes av SJ 1968 med en utredning. ASEA kom 1970 med ett första, ganska primitivt ordnat provtåg. Utvecklingen fortsatte med ett annat tåg, X15. Flera olika lösningar provade praktiskt och utvärderades 1975–1982. Det var två saker som stod i första rummet: (1) att skapa löpverk på ett tåg som kunde köra 30-40 % snabbare på befintligt spår utan att belasta det för hårt; (2) att luta vangskorgarna inåt i kurvorna för att inte utsätta passagerarna för allt för stora krafter i sidled. En grupp av personer klagade på åksjuka, vilket visades tidigt. Konstruktionen ändrades för att minska problemen. SJ beställde 20 snabbtåg 1986 (senare beställdes 23 till).
Professor emeritus Evert Andersson berättade.
Länk till filmen.
Filmen spelades in 2023-04-12 i Alstoms lokaler i Arvidhuset. Arrangör var Svenska Järnvägsklubben (SJK) i Västerås. Industrihistoriska föreningens fotografer Oiva Berg och Lars Thorell filmade. Filmen editerades av Oiva Berg. Speltid: 1 timme och 12 minuter.
X2000 i vinterlandskap på väg mot Göteborg 2007