Mitt i det unika kulturlandskapet i Markim, en socken med världsarvkvalitéer, hittar du Husby Gårds museum. Gården har anor sedan långt tillbaka i tiden och nämns i skrift första gången år 1298. Gården har under historien tjänat som kungsgård och försett kronan med förnödenheter så långt tillbaka som medeltid, och kanske även vikingatid.

Huset består av en museidel samt en privat bostadsdel som fungerar som vaktmästarbostad. Rummen i museet är möblerade så som hemmet såg ut under förra sekelskiftet, och många bruksföremål finns bevarade.

Det finns inga fasta öppettider på museet, utan visning sker efter era önskemål.
Första söndagen i Augusti varje år är museet alltid öppet 11-15, då Markims hembygdsdag är.

Boka tid för guidad visning!

Patron Gustavsson Frk Åkerberg Kulturstiftelse

Skapad av: Patron Gustavsson Frk Åkerberg Kulturstiftelse (2012-10-13 11:07:16) Kontakta föreningen
Ändrad av: Patron Gustavsson Frk Åkerberg Kulturstiftelse (2019-01-19 17:51:09) Kontakta föreningen