Hemse Hembygdsförening år 2022

Hembygdsföreningens år började som vanligt i januari med styrelsemöten, en sista planering för alla evenemang som ska äga rum, programblad som ska tillverkas och delas ut. Allt har sin tid och i den här hembygdsföreningen bidrar alla med sitt strå till stacken.

Aktiviteterna började med fagning av änget samt fixardag, elever från Högbyskolan och från Folkhögskolan i Hemse hjälpte till att få Högbyäng vårfint, det tackar vi för. Inom föreningen delades arbetet upp inomhus och utomhus. Både bulhuset och kvarnen fick sig en uppfräschning, efter vintern.

Valborgsfirandet med högtidstal, vårelden som tänds, sång och musik, är ett annat evenemang, som besöktes av cirka 150 personer.

Årsstämman hölls i maj och två nya suppleanter valdes in.

Två andra välbesökta evenemang är Nationaldagen den 6 juni och midsommarafton. Nytt för 2022, var att hembygdsföreningen hade Öppet hus i Högbyäng under Hemsedagen, vilket ska återkomma varje år.

Slåttern i änget, är en heldag i mitten av juli då vi slår höet, räfsar samman och kör bort det i vagnen kopplad efter veterantraktorn. Alla som hjälper till bjuds på klucku tei, middag och kanske lite dricku.

Onsdagskvällarna i juli bestod av musik, allsång, underhållning, gotländska sägner och folkdans. Detta stod Pettsåns Kapell, Calle Brobäck, Visby Folkdansgille och Gutebälgarna för.

I augusti ägde vår vis- och berättarafton rum i Bulhuset.
Sune Johansson berättade om hur man bygger ett bulhus och visorna stod
Tommy Pettersson och Berra Alvengren för. En mycket uppskattad kväll.

Föreningsåret avslutade vi med personalvård och vad passade inte bättre än jul-landgång ifrån Högbyhallen och Bagarns.

Nu väntar ett nytt år med fler nya och en del uppdaterade ”gamla” evenemang, vi ses i Högbyäng.

En god fortsättning på 2023 till Er alla
önskar