Gårdar, torp och lägenheter i Hemmesjö socken

Trots att Hemmesjö hembygdsförening funnits sedan 1976 har det aldrig gjorts någon sammanställning av bebyggelsen i socknen (s.k. torpinventering). Men nu är det på gång. Uppgifterna publiceras lite i taget. Vi börjar med Risinge by. Så här fungerar det:

För att få reda på var bebyggelsen finns/har funnits, använd ”Utforska platsen” som du hittar i övre, högra kanten på hemsidan. Sök i Hemmesjö hembygdsförenings material.

Sök i menyn på hemsidan upp fliken ”Gårdar, torp och lägenheter i Hemmesjö socken”. Där kan du leta dig fram till sökt bebyggelse och kanske hitta fler uppgifter. Ibland hänvisas till Hemmesjöbygden, hembygdsförenings skrift, som kommer 2 gånger per år. Den finns att läsa på hemsdian.

Sök i menyn på hemsidan upp fliken ”Föreningsarkiv”. Detta är en förteckning över det som finns i hembygdsföreningens arkiv. Sök i förteckningen. Detta är uppgifter som inte är digitaliserade. Tag kontakt med Hemmesjö hembygdsförening för att få veta mer.

Ett tips! Prova med olika stavningar när du söker. Tänk på att samma bebyggelsenamn kan finnas på flera olika ställen i socknen. Tänk också på att t.ex. ett torp kan ha tillhört en viss gård under en viss tid för att sedan tillhöra en annan gård.

Hemmesjö Hembygdsförening

Skapad av: Claes Lissing (2023-01-23 15:33:15) Kontakta föreningen