Från folkrörelsearkivet finns det att läsa om skolan förr.

De flyttade hemifrån för att gå i skolan

I detta avsnittet hör vi Emil Lundqvist, Alexander Skarin, Teo Arvidsson och Greta Ihrström, som alla har frågor och funderingar om hur det kunde vara att bo på skolhem och arbetsstuga när man var barn för 90-100 år sedan.

Klicka på länken ovan så visas bilder från ryggsäcken och annat material som just handlar om skolhem och arbetsstugor som fanns förr, men också litegrann om folkskolan i Stensele och nomadskolan i Skarvsjöby. (eller kanske man måste klippa och klistra i sökfältet i webbläsaren)

Du som lärare eller annan vuxen hittar också tips på källor för att ta reda på mer om skolor och skolbarn förr.

Hembygdsföreningen Gratian

Skapad av: Marie Persson (2022-02-17 12:32:56) Kontakta föreningen