Det uppskjutna årsmötet genomfördes, trots coronapandemin, även i år i stadgeenlig tid fredagen den 26 juni kl 17 på Hembygdsgården i närvaro av 16 tappra medlemmar.

Det skedde ute på gårdstunet mellan logen från Hallsta by och Dragontorpet från Gribby. Där var bänkar glest utplacerade, alla höll behörigt avstånd och även om det ibland var svårt att höra varandra så höll mötesordförande Calle ett säkert grepp om mötet. Friskt kallt vatten fanns att läska sig med i den ännu 30-gradiga värmen.

Ordföranden presenterade styrelsens verksamhetsberättelse för 2019.

Årsmötet valde som ny medlem i styrelsen efter Sölve Westerlund, som bett att bli avlöst efter lång och trogen tjänst, Ulla Britt Lundin, som varmt välkomnades. I övrigt kvarstår den gamla styrelsen och revisorerna. Till ny valberedning, där Ulla Britt tidigare varit sammankallande, valdes Anna Greta Jansson och Boris Wester.  Ingegerd Elgenmark, som gått in i hemsidesredaktionen i november efter Margareta Sjögren, presenterades och välkomnades.

Mötet uppdrog också till styrelsen att i god tid före nästa årsmöte presentera ett förslag till uppdatering av stadgarna (bl a  § 6 om kallelse till årsmöte), ett arbete som Ingvar Jacobsson kommer att slutföra.

Trots coronapandemin fortgår verksamheten och ordföranden presenterade styrelsens reviderade verksamhetsplan för 2020.

En kallelse till medlemsmöte på hembygdsgården, med laga avstånd, kommer att gå ut till  kulturarvsdagarna 11-13 september, om läget då så tillåter. Temat för årets kulturarvsdagar, som firas i hela landet, är "Miljöer, berättelser och händelser -där kunskap, nyfikenhet och lärande står i fokus" . Dag och närmare program är för vår del inte klart ännu.

Årets temautställning och program i övrigt skjuts upp till nästa år men förblir Det immateriella kulturarvet. Det vill säga den kunskap och erfarenhet som gått i arv sedan urminnes tid men som vi inte kan ta på: nytto- och läkeväxter, mat-och umgängeskultur, hantverk, traditioner. Vi planerar nu som bäst för att så snart det blir möjligt kunna genomföra föredrag, workshops, visningar, utställning, med sagoberättande och annan barnverksamhet. Under kommande verksamhetsår fokuserar vi  på arvet från våra förmödrar.

"Matens, nyttoväxternas och kreaturens historia är till största delen kvinnornas historia och en ofta förbisedd del av det förflutna." (Åsa Holmgren, Matkult)

Sverige undertecknade år 2015 Unescos konvention om tryggandet av det immateriella kulturarvet. I år vill vi särskilt synliggöra våra förmödrars arbete och kunskap, som på många sätt varit en grund för vår överlevnad.

HJÄLP OSS GÄRNA:  Vi vet att det finns mycket kunskap både bland våra medlemmar och andra i bygden. Hör av er med tips och hjälp som på olika sätt kan  berika sommarens tema. Redan inplanerat är berättande om Växter som mat och medicin, Husmoderns arbete, Sagoberättande för små och stora (om intresse finns kan vi få hit en professionell sagoberättare som kan lära ut tekniken), Kläder, Tovning, Växtfärgning och lite till. Vi kan behöva hjälp med växtfärgning, att bygga insektshotell, nålbindning, bygga en koja - och vad du vill och kan.

Har du ett herbarium eller gamla växtplanscher skulle vi bli glada om vi fick låna dessa! Vi tar också tacksamt emot gamla kulturväxter och medicinalväxter för att utöka vårt förråd. Kom gärna med och hjälp oss anlägga vår örtagård!

VÄLKOMMEN att höra av dig! Hör också gärna av dig redan nu om du bara vill delta i något av detta! Vi har begränsat utrymme, och det skulle underlätta vår planering.

Ring eller maila: [email protected]     tel 073 632 56 60

Häverö-Edebo Hembygdsförening