Vi har fått svar från kommunstyrelsens ordförande på våra frågor om Årsta Slott

Från: Sven Gustafsson Skickat: onsdag, mars 20, 2024 2:46 emTill: Ulf Nilsson Kopia: Nicole Forslund ; Martin Strömvall

Svar på skrivelse
Hej Ulf. (vår ordförande)
Jag har läst er skrivelse och kan svara att en försäljning på intet sätt innebär att de intressen ni räknar upp inte skulle tas tillvara. Tillgänglighet och kulturmiljövärden kommer att säkras upp i avtal. Anledningen till att vi vill sälja slottet är att kommunen oavsett kommunledning under många år försökt att utveckla på just de intressen ni nämner. Detta resulterade i ett planprogram för Årsta slott som på ett utmärkt sätt pekar ut de allmänna intressen som är viktiga för framtiden. Med en försäljning som har planprogrammet till grund för framtida utveckling och naturligtvis rätt köpare, tror vi att Årsta slott med omnejd kommer att bli en turistmagnet. Vi har samma mål men olika val av väg. Vårt val bygger på att skattebetalarna inte ska behöva stå för kostnader som besökare och andra intressenter är mer än villiga att göra.

Med vänliga hälsningar
Sven Gustafsson (M)

-------------------------------------------

Styrelsen har i ett brev till kommunstyrelsen den 1 mars ställt ett antal frågor i ärendet, skrivelsen i finns i vår medlemstidning Glimtar 1-24 som är under distribution