Borggård

Borggårds historia

Stångjärnssmidet dominerade under århundraden industrin. 1651 uppfördes en hammare då Olof Tyresson i Norrköping enligt ett kontrakt åtog sig att bygga en hammarsmedja i ”Rosenstråles ström vid Borggård”.

Den första stora industrimannen i Borggårds historia var Olof Burenstam, som köpte bruket 1792. Han bodde inte själv i Borggård som då förlorade sin självständighet och blev ett led i en större ekonomisk enhet där bland annat även Sonstorp ingick. 1809 lyckades Burenstam få tillstånd att till Borggård överflytta 300 skeppund smide från de i mer skogfattiga bygder belägna bruken Skyllberg och Stjärnsund.

1825 köptes Borggård av Per Jansson, som bosatte sig där. Utvidgningen av bruket gjorde det nödvändigt att uppföra ännu en hammare och i början av 1840-talet fanns två hamrar och tre härdar. Vid arvsskiftet efter Per Jansson blev Borggård åter en självständig enhet. Oscar Trägårdh gifte sig med Per Janssons dotter Hedvig och därmed inleddes den Trägårdhska tiden.

1882 anlades en fabrik för tillverkning av handredskap. 1887 nedlades stångjärnstillverkningen och istället startades tillverkning av krokar och söljor, vilket är begynnelsen till dagens industri i Borggård.

1922 bildades AB Borggårds Bruk och Charles Pennycook, som var med redan på Adolf Trägårdhs tid, blev disponent.
Efter giftermål 1925 med Sven Trägårdhs efterlevande maka Elisabeth, kom överingenjören Oscar Wiberg till Borggård. Under Wibergs ledning utvecklades företaget och inte minst Borggårds samhälle enormt. 1962 avgick Wiberg med pension.
Margareta Trägårdh stod i ledningen för bruket under åren 1964 - 89. Sten Eklöf köpte Borggårds Bruk 1989 och därmed var den Trägårdhska epoken slut.

Sedan 2020 ägs Borggårds Bruk av Jens Zetterstedt och Andreas Adelgren med 27 anställda.
Borggårds Bruk utvecklar och tillverkar bearbetade metalltrådsprodukter för bilindustrin och en rad andra ändamål. Det kan vara för möbelindustrin, detaljer till spännband, karbinhakar mm. Företaget växer, utvecklas och investerar i ny teknik som svetsrobotar och CNC-fräsar för en växande marknad.

Borggårds bruk – arbetare och ledningspersonal på 1890-talet.

10 Borggård historiska bilder

VISA MER

Hällestads Hembygdsförening

Skapad av: Hans Lindberg (2022-05-27 11:04:49) Kontakta föreningen