Om oss

Välkommen till Hägerstens Hembygdsförening! Vi dokumenterar gammalt och nytt i ord och bild, bevakar bebyggelse- och planeringsfrågor, ger ut årsskriften Hägerstensbygden och anordnar utställningar, vandringar, bussturer, föreläsningar m.m.

Historia
Hägerstens hembygdsförening bildades 1958 (efter församlingsdelningen) som en ”avknoppning” från Brännkyrka Hembygdsförening som haft hela Brännkyrka församling som sitt arbetsområde.

Administration och finansiering
Hägerstens Hembygdsförening är en ideell organisation. Vi har inte något kansli och det är aktiva medlemmar som sköter administration och andra uppgifter ideellt och utan ersättning. Verksamheten finansieras av medlemsavgifter, arrangemangsavgifter och försäljning av skrifter.
Ekonomisk redovisning vid årsmötet 2024

Stadgar för Hägerstens hembygdsförening
Stadgar antagna 2012.pdf

Uppmaning
Hej alla nya och gamla medlemmar! Det kommer många returer på våra utskick via mejl. Det tyder på att den mejladress vi har är fel av någon orsak. Vi vill nu be dig som inte fått våra utskick under sista halvåret att skicka en hälsning till vår adress
[email protected] för att vi ska kunna justera. Du som tidigare inte lämnat din adress hoppas vi vill göra det. Alla utskick är personliga och vi lämnar inga adresser vidare. Du får påminnelser om våra arrangemang och meddelande om annat som kan vara intressant för dig som är hembygdsintresserad.

Våra uppgifter

• Dokumentera gammalt och nytt i ord och bild
  • Bevaka bebyggelse- och planeringsfrågor
  • Informera och engagera gammal och ung
  • Ge ut årsskriften Hägerstensbygden, se litteratur
  • Göra utställningar om olika företeelser i Hägersten
  • Anordna vandringar, bussturer, föreläsningar och andra arrangemang

Vårt arbetsområde:
Hägerstens församling med områdena: Liljeholmen, Gröndal, Aspudden, Örnsberg, Hägerstenshamnen, Axelsberg, Mälarhöjden, Hägerstensåsen, Hökmossen, Telefonplan, Midsommarkransen, Västertorp och Västberga (den del som ingår i Hägerstens församling).
Karta med de tunnelbanestationer som finns inom området
Bild från våra dagar i Midsommargården 12-13 november:

Image

Barnens rum                                          Fler föredrag ägde rum i stora salen         En del av utställningarna

Antal medlemmar 2023

528 personer.                 Bli medlem

Styrelse 2023

• Annica Dominius – ordförande
  • Karin Schibbye– vice ordförande
  • Eva Hult – sekreterare
  • Ingrid Penton – kassör
  • Kenneth Ahlborn
  • Liselotte Bergstrand
  • Cecilia Cronelid
  • Hans Jungnell

E-post: [email protected]
Mobil: 073-650 28 00.  Post: Mälarhöjdsvägen 27A, 129 40 Hägersten

Lerkrogen
Hembygdsgården som Hägerstens och Brännkyrka hembygdsföreningar delar på, ligger på Götalandsvägen 224 i Älvsjö ett par minuter från pendel- och busstation. Exakt var ser du på kartan nedan. Lerkrogen har utställningar och kaffeservering under vår och höst varje söndag klockan 13.00–16.00, i Brännkyrkaföreningens regi.

ImageImage

Lerkrogen vid Älvsjö station.