Snart står våffeldagen den 25 mars för dörren, vilket förstås kan leda tankarna till att också äta sådana bakverk. Men hur kommer det då sig att vi över huvud taget uppmärksammar den 25 mars med just våfflor?

Till att börja med kan vi slå fast att våffeldagen hör samman med en kristen högtid, då jungfru Marie bebådelsedag enligt gammal kristen tradition från år 1684 firas kring den 25 mars. Ett firande som således infinner sig nio månader före jul, och som högtidlighåller att jungfru Maria genom ärkeängeln Gabriel fick veta att hon skulle bli havande med Jesus.

Denna dag kom med tiden att också kallas vårfrudagen, och därifrån var steget inte särdeles långt för folkmunnen att så småningom tala om en våffeldag.

Men vänta, historien tar inte slut där! Av särskilt intresse för vår del är att en av våra äldsta och mest betydelsfulla byggnader, kallad Profossbostället, ursprunglingen uppfördes vid samma tid då jungfru Marie bebådelsedag en gång instiftades – det vill säga under 1680-talet!

Så vad vore väl naturligare än att fira våffeldagen med en våffla eller två i en tidstypisk miljö? Sagt och gjort: Vi hälsar förstås varmt välkommen den 25 mars kl. 14–17 till profossbostället, där vi håller öppet för våffelfesten genom att servera våfflor och tillbehör samt kaffe/té under denna tid!

Läs mer om vår våffelfest här!

Faktakällor:

Habo och Gustav Adolfs Hembygdsförening