Lördagen den 18 maj är det återigen dags för vår omtyckta föreningsresa. Vi lovar att det blir en både intressant och trevlig dag. Resan går den här gången till Väddö och Norrtälje. Vi åker med Sundbergs buss och Desirée Boman har satt ihop följande program:

Program

Vi börjar dagen kl. 07.30 vid Norrboda Bygdegård och åker med 08.00-färjan till Öregrund. Vi åker förbi Hallstavik och ut på Väddö via bron vid Trästa med den fina utsikten över Väddö kanal. Väddö Gårdsmejeri är ett av de första lokala gårdsmejerierna i Sverige och är inrymt i nya lokaler i Karl-Ivargården som ägs och drivs av familjen Edlund sedan över etthundra år. Här dricker vi vårt förmiddagskaffe med smörgås. I gårdsbutiken kan vi handla av deras hemmagjorda ostar och övriga mejeriprodukter som dom tillverkar, här finns även delikatesser från andra lokala producenter.

Efter besöket i gårdsbutiken åker vi till Roslagens sjöfartsmuseum i Älmsta. Museet visar rospiggens sjöfartstraditioner med postföring över havet, skärgårdsfiske, båtbyggerikonst och inte minst sjöfartens servicenäringar såsom fyrbetjäning, lotsning och sjöräddning. Här finns även en intressant historik om Väddö kanal. Vi får en introduktion av en av de ideelltarbetande medarbetarna som också visar en kort film innan vi på egen hand går runt och ser på de många utställda föremålen.

Nu börjar det kurra i magen, vi stiger på bussen och åker förbi Norrtälje och vidare mot Finsta innan vi svänger av ut i skogen.  Det är nästan man tror att man är på fel väg då ljusnar det och där ligger Sundsta Säteri. Här blir vi serverade en god lunch med kaffe. Vi äter i lugn och ro och njuter av omgivningen.

Dagens sista anhalt är Pythagoras, högt uppe på Södra Bergen i Norrtälje ligger tändkulemotor-fabriken Pythagoras. En gång i tiden tillverkades motorer här som såldes över hela världen och fabriken sjöd av liv. Idag står fabriken kvar, precis som den var, och visas som ett levande museum.

Kostnad

Pris 865 kr. I priset ingår resa i turistbuss med toalett, förmiddagskaffe med smörgås, lunch samt entréer och visningar enligt program.

Anmälan

Anmälan görs till Monica Andersson via telefon eller sms: 076-243 01 03 eller email: [email protected]. Vi behöver er bokning senast 3 maj.

Vid anmälan ska följande anges:

• Vilka du anmäler till resan
  • Påstigningsplats
  • Adress
  • Telefonnummer

Fastställt tidsschema och övriga upplysningar utsändes i god tid före resan till de som anmält sig.

Medlemmar i Gräsö hembygdsförening har företräde, annars gäller först till kvarn.

Gräsö Hembygdsförening

Skapad av: Linda Andersson (2024-02-23 22:21:24) Kontakta föreningen