Måndagskvällen den 13 november 2023 var det berättarkväll i soldattorpet. 29 personer hade samlats. Det blev trångt, men mysigt med levande ljus och eld i öppna spisen.
Vi fick höra intressanta berättelser om original i bygden. Henrik Dahlberg berättade om Soldattorpet och de som levde och bodde där i närheten i forna tider. Erik Indebetou berättade om några av de speciella personer som bott i nära Munkebo. Henry Friberg gav oss inblick i och historier från gamla tiders Korsberga. Flera andra bidrog med minnen från förr. Elvy Westman läste upp ur Hjo Tidning 1894 om olyckan där ynglingen Gustaf ihjälkördes av tåget vid Fridene station och än i våra dagar lär det spöka på platsen.
Margareta Johansson serverade god soppa, vilken hade puttrade i trefotsgrytan i den öppna sp sen och med en god smörgås till, blev alla mätta och belåtna.
Erik Indebetou berättar
Margareta kokar soppa
Soppan värms

Fridene-Fröjered-Korsberga Hembygdsförening